Straight to content

iGEM back to school

Buiten ons project om zijn we dit jaar druk bezig geweest om onze kennis over en liefde voor synthetische biologie te verspreiden. Omdat we merkten dat dit onderwerp bij veel mensen nog vrij onbekend is, hebben we ons best gedaan om zoveel mogelijk doelgroepen te bereiken. Onze focus lag hierbij op jongeren, de wetenschappers van de toekomst.

Screenshot van de escaperoom ontwikkeld door team TU Eindhoven
De escaperoom van team TU Eindhoven Copyright, iGEM team Eindhoven, eigen foto

Tijdens ons project merkten we dat synthetische biologie voor veel jongeren een onbekend onderwerp is. Dit is bijvoorbeeld te zien aan de omvang van ons team; we zijn het kleinste studententeam op de TU/e, terwijl wij aan een van de grootste wereldwijde competities mee doen. Tijd voor verandering als je het ons vraagt. Om de volgende generatie biologen kennis te laten maken met synthetische biologie hebben wij lesmaterialen ontwikkeld en gastlessen verzorgd. We verdeelden de materialen over drie doelgroepen: studenten, middelbare
scholieren en basisschoolleerlingen.

Voor onze eerste doelgroep – studenten – ontwikkelden we een opdracht voor een vak dat op de Technische Universiteit van Eindhoven wordt gegeven. In dit vak, genaamd User, Society & Enterprise, leren studenten van de universiteit hoe technische ontwikkelingen bruikbaar en veilig kunnen worden toegepast in de samenleving. Voor dit vak daagden we studenten uit om na te denken over de impact van genetisch gemodificeerde organismen en de veiligheidsmaatregelen die hierbij komen kijken.

Op biotechnologie.nl bloggen drie Nederlandse teams over hun deelname aan de iGEM competitie. Lees hier meer

Om middelbare scholieren op een interactieve manier kennis te laten maken met biologie, cellen en DNA hebben we een online escaperoom ontwikkeld genaamd “Escape the Cell!”. In deze
escaperoom is het de bedoeling dat je uit de cel ontsnapt terwijl je leert over de verschillende
celonderdelen, ook wel organellen genoemd. Daarnaast leer je in welke stappen DNA
wordt omgezet naar eiwitten. We benaderden een biologieleraar die deze escaperoom met zijn klas heeft uitgevoerd en de escaperoom bleek een groot succes te zijn! Het was volgens de docent wel een pittige uitdaging voor de scholieren, maar toch is het iedereen gelukt om de cel uit te komen. Wil jij ook een poging doen om uit de cel te ontsnappen? Ga dan snel naar onze escaperoom: “Escape the cell!”

Leerlingen achter een laptop lossen de escape room op
Leerlingen uit 5 VWO proberen in groepjes uit de virtuele escaperoom te ontsnappen Copyright, Eric Kloppers, met toestemming

Ten slotte hebben we ook veel tijd besteed aan onze jongste doelgroep, basisschoolleerlingen. Samen met het iGEM team uit Aken bedachten we een aantal proefjes die de leerlingen kennis laat maken met scheikunde en biologie. We hebben bijvoorbeeld zelf een lavalamp gemaakt met de kinderen, bekeken welke kleuren er allemaal in een zwarte viltstift zitten, en experimenteerden met een kneedbare vloeistof van maïzena en water.

De lessen waren zo’n succes dat we nog een stapje verder zijn gegaan en onze gastlessen hebben uitgewerkt tot een compleet lesplan dat leraren zelf uit kunnen voeren met hun basisschoolklas. Hiervoor vroegen we ook andere iGEM teams om hun eigen proefjes te bedenken en in te sturen, zodat er genoeg experimenten zijn om uit te kiezen. We hebben alles samengevoegd, en het complete lesplan staat nu online op onze Wikipagina!

Werner geeft een gastles op basisschool ’t Mulderke in Uden
Werner geeft een gastles op basisschool ’t Mulderke in Uden Copyright, iGEM team Eindhoven, eigen foto

Deel dit artikel